Minggu, 04 Januari 2015

NONTON MAHABHARATA



Tayangan Mahabharata ing salah siji stasiun TV nasional pancen bisa narik kawigatene pamirsa. Ora amarga kok ndilalah stasiun TV mau duwe hak resmi nyiarake pista bal-balan internasional, world cup 2014 ing Brasil. Ora mung kuwi sebabe.
Nalika wiwitan ditayangake, bocah-bocah isih padha mlebu sekolah. Ing kelas, ing kantor ana wae pitakon ditujokake marang Guru Seni, Guru Muatan Lokal Basa Jawa. Sapa ta Sengkuni iku. Drestajumena iku apa pancen anak pujan? Bhisma iku sapa ta? lan akeh maneh pitakon liyane sing mbuktekake yen masyarakat Jawa -khususe- isih ora kelangan Jawane. Isih nduweni rasa Jawa lan kawigaten kang gedhe marang kabudayane.
Bocah-bocah sekolah uga mengkono. Pranyata tayangan Mahabharata iki bisa narik kawigatene. Nalika ndeleng Arjuna, mbenerake kabar sing ditampa yen Arjuna iku pancen satriya bagus tur seneng tetulung. Nalika ndeleng Bima lan Nakula padha guyon, bocah-bocah mau uga melu ngguyu kemekelen. ah, endah banget.
Saben ngarepake jam tayang, akeh sing sakulawarga banjur bisa ngumpul. Padha kompromi lan sarujuk nonton acara kang padha. Kamangka biyasane sok nduwe jadwal dhewe-dhewe. Yen jadwale bentrok karo anggota keluwarga liyane njur dadi padu rame!
Yen ngono tontonan Mahabharata iku bisa nyukupi kebutuhan batin wong Jawa. apa iya mangkono? Saperangan mbokmenawa iya. Sawise bosen lan jeleh karo sinetro "ireng-putih" sing mung muruki carane mitenah, carane gawe kapitunan, carane ngundhat-undhat malah nganti tekan carane nyingkirake mungsuh kanthi cara apa bae; ora perduli endi sing bener lan endi sing luput, pamirsa kaya oleh tontonan anyar. Pilihan anyar mau jebul Mahabharata, sing ngemu piwulang lan tali batin kang kuat banget karo getihe wong Jawa.

Ipin Upin lan Mahabharata
Pilih ngendi antarane Ipin-Upin lan Mahabharata? Akeh sing pilih loro-lorone. Kabeh nyukupi kebutuhane tontonan. Lucu, prasaja lan ora neka-neka, nduweni kealusan watak/karakter kang disuguhake kanthi cara kang alus lan alon-alon banget, isine piwulang becik lan pitutur luhur, basane luwih santun tinimbang sinetron sing asli Indonesia liyane, ngandhut nilai-nilai moral lan kearifan lokal kang tinemu ing Indonesia.
Ipin Upin jelas prodhukdine negara Malaysia. Mahabharata diprodhuksi ing negarane Eyang Walmiki kana. Lha ndilalah maneh, unsur crita, setting, lan swasana kang disuguhake iku bisa 'nyambung' karo alam pamikiran Jawa.
Yen wis ngene becike kita ngoreksi kawicaksanan pemerintah bab kesenian-kabudayan. Uga perlu dielingake maneh para putra wayah marang agunge filosofi ketimuran,nilai-nilai moral kang ana ing kabudayan nasional. Ora-ora yen kalah karo duweke bangsa manca. Sing luwih penting mesthine kanggo para seniman, produsen film, sinetron, lan sapa bae kang ana sambung rapete karo jagading tontonan lumantar layar kaya. Kudu pinter milih lan milah. aja mung waton payu.

Jagad Multimedia
Sauntara iku saiki akeh wong pinter ing Indonesia. Akeh nom-noman kang lulus sekolah  lan pawiyatan agung kang kiprah ing jagading multimedia. Nanging endi asile kanggo bangsa Indonesia? Mligine ing bab kaya sing diaturake ing dhuwur. Aja-aja sing diwulangake mung teori-teori lan tehnik multimedia, nanging essensi bahan lan piwulang bab kabudayane ora ana?? 
Apik banget samangsa para-para sing wasis lan baut bab multimedia mengkono iku ngecakake elmune kanthi lelandhesan luhuring kabudayane bangsa. Bukti nyata, isih durung akeh bahan piwulang berbasis multimedia tumrap kesenian, basa Jawa/daerah. 
Durung akeh tinemu crita rakyat, keunggulan lokal, basa, aksara kang wis digawe kanthi apik lan maton kanggo piwulangan.
Pancen wis sawetara ana komputerisasi aksara Jawa, film kartun si Kancil lsp, pembelajaran interaktif basa Jawa, lan sapanunggalane. Nanging iku kabeh dadi cilik artine samangsa katandhingake karo sugih mbrewune kabudayan Jawa lan akehe penduduk utawa wong Jawa iku dhewe.
Nanging kudu ati-ati. Nggarap tema-tema duweke wong akeh, kaya ta crita rakyat, srita wayang lan sapanunggalane iku ora kena sembarangan lan sakarepe dhewe. Wis akeh contone amarga nguber episode crita baku dadi ngambra-ambra lan dadi dipeksakake. Penulis nate ditakoni karo si mbarep sing cilikane nate maca bab Damarwulan. Lho, Damarwulan iku apa sajaman karo si Kebo Mercuwet? Sebab pitakon mengkono mau ora liya amarga katon sapejagong antarane Kebo Marcuwet, Damarwulan lan Menakjingga. Akhire bocah utawa sing nonton dadi bingung, endi sing bener lan endi sing luput. Luwih cotho maneh si bocah dadi ora percaya kabeh, ya karo tontonan TV ya karo crita rakyat. Yen wis mengkono kepriye nilai-nilai moral bakal bisa diwarisake marang generasi mudha kita?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar